dinsdag 4 februari 2014

Newsmonkey: het verdict

Wie af en toe een tekstje van mij leest, zal zich heel misschien al hebben afgevraagd wanneer ik Newsmonkey ga neersabelen. Het is zover.

Ik heb er tot nu mee gewacht omdat het onkies is om een nieuwigheid waar je misschien nog wat aan moet wennen al bij een eerste indruk te be- of veroordelen. De zogenaamde ‘kinderziektes’ willen zich dan namelijk nog weleens manifestere...n, iets waar ook op werd gewezen toen de roemrijke Fyra een tijdje geleden niet best uit de startblokken schoot. Newsmonkey lijkt op het eerste zicht niet aan enige kinderziektes te lijden, maar de Fyra onder de nieuwssites is het intussen wel gebleken.

En dat niet vanwege de snelheid of traagheid van het nieuws maar wel omwille van het feit dat Newsmonkey mij niet brengt naar waar ik als lezer wil zijn: bij het nieuws van de dag. Want nieuws is toch datgene dat News-monkey ons in essentie wil bieden? En strikt genomen doet het dat wel want 17 dingen die we van stokstaartjes kunnen leren om onze relatie te redden, dat is daadwerkelijk ‘iets nieuws’, een nieuwigheid. Maar is dat het soort nieuws waarvoor in Vlaandrenland nog een gat in de markt was, dat nodig moest worden opgevuld? Ik dacht het niet, nee. (Indien u er anders over denkt, reageert!)

Newsmonkey is een afkijksel van het Amerikaanse Buzzfeed. Wie ‘Stop de persen’ heeft gezien, de Panoramareportage van Wouter Verschelden, kon al vermoeden dat de oud-De Morgenhoofdredacteur die kant op zou gaan met zijn ‘project’. Leuk, catchy, hip, oppervlakkig, de makkelijke hap voor een (zich) jong (voelend) publiek. Dat het zo, euh, banaal zou worden ontkende hij uiteraard in alle toonaarden toen hij in ‘Reyers laat’ en ‘Joos’ over zijn ‘investering’ mocht komen snoeven. Sterker: Verschelden kon ongestoord mega-arrogant zijn - niemand die daar iets van zei - toen hij zei dat de ‘klassieke media’ volledig achterhaald zijn. De visionair ging met zijn nieuwssite wel even het nieuws van de 21ste eeuw maken, zo wist hij te vertellen. Interactief en transparant, met de lezer die in dialoog zou gaan met de journalist, enzomeer. Het had bijna iets van het N-VA-discours, met gekwek over het immobilisme van de ‘traditionele media’, de angst om te veranderen en journalisten die niet in relatie staan met hun lezers. Bijzonder arrogant en zelfgenoegzaam was dat, want ondertussen had zijn Newsmonkey nog geen enkel artikel gepubliceerd.

Nu zijn we intussen bijna twee maanden na zijn tv-optredens en ook ruim twee weken na de lancering van de site, en mag duidelijk zijn dat Newsmonkey inderdaad niet erg op een ‘traditionele’ nieuwssite gelijkt. Naast de zogenaamde 'eigen content' biedt Newsmonkey wat concreet nieuws betreft immers een simpele telex - ik kon mijn ogen niet geloven - met een overzicht van wat er op andere nieuwssites verschijnt. Een enorm zwaktebod, quoi.

Newsmonkey - de nieuwswebsite van de 21ste eeuw - is ongegeneerd de exponent van de ‘ook-dat-nogisering’ van de media. Als de site iets over Barack Obama schrijft dan gaat het niet over een van diens inhoudelijke beslissingen, maar wel over zijn ongezonde eetgewoontes (mét foto's!). De site sluit veel meer aan bij een site als clint.be dan bij bijvoorbeeld deredactie.be, maar waar clint.be niet de pretentie heeft om meer te zijn dan een amusant online fotoalbum van halfnaakte vrouwen, aangevuld met nog wat infotainment, denkt Newsmonkey wel dat het een belangrijke rol te spelen heeft voor een groot publiek. De oprichters zouden binnen afzienbare tijd graag 300.000 (!) unieke bezoekers per dag willen verwelkomen, maar dat cijfer is absoluut onhaalbaar, op welke termijn dan ook. Daarvoor heeft de site (voorlopig) veel te weinig te bieden en is hij veel te vrijblijvend. Er is niet eens sprake van enige relevantie binnen een bepaald segment van de actualiteit. Newsmonkey is kortom een lege doos.

Deze nieuwe mediaspeler brengt nog het meest van al het overmoedige Woestijnvis in herinnering, dat met de zender Vier dacht dat het wel even een groot stuk van het ‘VRT-publiek’ zou kunnen wegkapen, iets dat tot nu toe absoluut niet is gebeurd en wat ook nooit meer zal gebeuren. Integendeel: Vier is een sof, haalt even goede/slechte kijkcijfers als VT4 destijds en spartelt nu als een vis op het droge. Hun arrogante attitude breekt hen al van in het begin zuur op.

Met Newsmonkey zal wellicht precies hetzelfde gebeuren. Binnen een jaar kraait geen haan nog naar die site (mocht dat nu al wel het geval zijn, en ik heb niet die indruk) en ze zullen hun OMG, WTF en FAIL-kreten - drie rubrieken op hun site - nog veel kunnen gebruiken als hun aap binnen een jaar geen bananen meer eet.

FAIL!

Geen opmerkingen: